Hver gang du kjøper noe godt fra Kavli eller Q-Meieriene, gjør du samtidig en god handling!
Stiftelsen Kavlifondet er eneeier eier i Kavlikonsernet, med Kavli og Q-Meieriene i Norge. De deler ut hele overskuddet til gode formål, og det har de gjort helt siden 1962. Nå deler de ut rundt 100 millioner kroner hvert år.
Mesteparten Kavlifondets midler deles ut til gode formål i de fire landene hvor Kavlikonsernet har virksomhet; Norge, Sverige, Finland og Storbritannia. Resten av midlene går til internasjonale bistandsprosjekter.
Målet med Kavlifondets tildelinger er å skape ringvirkninger i folks liv, både for enkeltmennesker, i lokalsamfunn og i storsamfunnet.
Seksti prosent av midlene går til humanitært arbeid i utviklingsland og i land der Kavli har produksjon. Kavlifondet gir støtte til prosjekter som hjelper mennesker i alle aldre, uansett bakgrunn. Prosjektene fremmer inkludering og bekjemper ulikhet.
Ti prosent går til kultur, særlig til unge musikktalenter og prosjekter som gir gode kulturopplevelser. Gode kulturopplevelser kan skape samhold og integrering. Kavlifondet støtter kulturopplevelser for barn og unge fra lavinntektsfamilier, eldre, og mennesker med funksjonshemming eller sykdom.
Tretti prosent av midlene går til støtte av forskningsprosjekter på alvorlig sykdom som demens, kreft og ME. I tillegg har Kavlifondet et eget forskningsprogram for ung psykisk helse.
Administrasjonen i Kavlifondet leter fram prosjekter innenfor sine tre kjerneområder. Hvis prosjektet oppfyller kriteriene for støtte, blir det invitert til å sende en søknad.